Del 1 i sminkskolan; basen

Okej, nu kör vi en ny liten grej här på bloggen. Vad sägs om en sminkskola i en liten klassisk steg för stegguide.Låter det bra? Eller bara tråkigt? Aja, jag tycker det låter ganska bra ändå. Om ni har några frågor eller annat så är det ju bara att kommentera, om ni har tur kan jag svaret på frågan... Kommer visa vilka produkter jag använder och tips. Först av allt är såklart basen. Jag har delat upp basen i två delar; idag blir det fuktcreme, primer ochfoundation.

1. Det viktigaste med att få till en snygg bas (och över huvudtaget en snygg sminkning) är att använda ansiktskräm efter att ha skjölt av ansiktet. Annars sitter inte sminket lika bra och snyggt. Jag använder "Lumene excellent future" bara för att ha på något, den funkar bra. Se till att verkligen arbeta in den i huden, se det som lite massage för ansiktet.

2. Jag klarar mig inte utan primer. Lägger sig som en osynlig andra hud. Ger bättre grund att arbeta på, dessutom sägs det att den ska göra så att sminket håller sig bättre. Men jag använder primer framförallt för att få en bra yta att jobba med. Lumene är den som jag sätter på ansiktet varje dag, den är dryg och är mångas favorit. Även min. ta bara ytterst lite och lägg gärna därna huden brukar "vecka" sig, tillexempel vid ögonen och munnen.

3. Sen över till foundationen. Kan verka som värsta jobbiga djungeln med bara massa konstiga produkter som ska lova den bästa hyn i världen. Visst är det så, men när du väl gett dig in i djungeln är det rätt kul. Jag har varit där och provat allt från Maybellines "Satin liquid", Lumene;s Mineral foundation till Chanel;s Vitalumiere. Men trasslade mig ur och hittade min absoluta favorit är Loreals "infallible". Jag tycker personligen det är lite snyggt när man ser att något har lagts på huden (såklart inte i en annan ton eller så men gillar när det syns lite skillnad mellan ett foundation-ansikte och inte foundation-ansikte om ni förstår vad jag menar) Den här håller bra, ganska lätt att smörja in och har en ganska tjock konsistens, om du gillar det. Kostar runt 180 kronor. Mitt nästa steg är att inte allas använda foundation, då jag har väldigt bra hud men det får bli ett senare "problem".




Jag lägger min foundation med en svamp, använder HM;s sexpack men rekommenderar ett annat lite dyrare märke. H&M;s slits sönder ganska enkelt. Det viktigaste är att inte lägga foundation med fingrarna, då kommer inte bakterier in i foundationen och du kan arbeta in foundationen ännu snyggare när den väl är på huden.

Det var första delen i basen, om det är något du ska lägga pengar på så är det basprodukterna. Det är de som ger det verkliga lyftet och viktgast att de har bra kvalite. Glöm nu inte att fråga om andra tex andra produkter, tips eller vad som helst. Känner mig ändå ganska insatt i ämnet, har blivit lite av en skönhetsnörd på senaste tiden.

På måndag kommer pudrena och rouge!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0