Vad jag tycker om kopiering och framtidens lyxmode!

Ju mer budgetkedjorna kopierar av märkeskläderna desto mer höjs debatten om det är okej att sno ideen (eller ibland till och med "hela" plagget) Det har på senaste tiden blivit en otroligt aktuell sak då budgetkedjornas sommar består av MYCKET härmisar men vad tycker jag då om denna grej? Det är på ett sätt en bra grej som gör att vi vanliga döende också kan få ta del av lyxmärkenas ofta geniala ideer (annars skulle väl de inte ha blivit så stora..?) och det blir mer tillgängligt, det känns på ett sätt mer demokratiskt och rättvist.

Men samtidigt är det ju delvis så dyrt för att det är något speciellt med plagget(b la kvaliteen) och mer än halva grejen med att köpa dyra märkesgrejer är borta, dessutom skulle inte jag bli superglad om jag hade vrålsparat till ett drömplagg från ett lyxmärke och sen se tjejer bära ett exakt likadan fast 5000 kronor billigare, men det känns som ett i-landsproblem! Men man märker att budgetkedjorna gör mer och mer exakta plagg av lyxmärkena så man knappt kan se skillnaden och det är ju en framtida utmaning för lyxmodeindustrin att göra plagg som sticker ut ännu mer, är nischade och svåra att kopiera. Kan Acnes skor med swarowskidetaljer vara ett sådant exempel? I framtiden kanske lyxmodeindustrin se helt annorlunda ut än den gör idag?!

Men något som jag gillar och känns som ett rättvist och bra grej för både vanliga döende(eller vad ska jag kalla oss...?) och lyxmodeindustrin är det som vi ser mer och mer av, nämligen att kända modedesigners gör gästkollektioner för budgetkedjorna. (H&M är ett lysande exempel) Det är ett sätt för vanliga döende att få väldigt trendinriktade plagg, plagg med lite bättre kvalite och för att vi vanliga döende ska få ta del av dessa designers och den lyxiga känslan (jsut nu är min dröm att Wang gör en kollektion för H&M) Och om det är någon som vinner på gästkolletkionerna så är det ju designerna. De breddar sin publik, blir ett "kändisnamn i vardagen"(för hur många männiksor som inte är modeintresserade visste vem Sonia Rykiel var innan hon gästade för H&M?) och det är det perfekta skyltfönstret enligt mig.

Så i framtiden kanske vi kommer se en annan sorts lyxmodeindustri och jag tror gästkollektionernas framgång just nu bara är början på detta. Vad tycker ni om kopiering och vad tror ni om framtidens lyxmodeindustri? Tell me, please!

 

Hur många kopior har inte gjorts på Chanels klassiker?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0