Jag var först med trenden

På rodeo.net måste man verkligen kolla in Karolina Skandes Buzz där hon spånar de största trenderna just nu och framöver, just nu har hon skrivit en artikel om nagelfolie som sägs vara den senaste nageltrenden, http://rodeo.net/blog/2010/06/minx-it/. Men om man vill läsa lite mer om mode över lag så ska man helt klart kolla in Daniel Björks krönikor. Den här veckan skriver han om skillnaden mellan budgetmode och desigermode, hur budgetkedjorna gör plagiat och vad det positiva/negativa är med det.

Jag håller med honom i det mesta och det här med budgetkedjorna som kopierar deignermodet kommer bli ett stort problem att tackla i framtiden, kanske tyvärr ett problem som inte går att lösa. Daniel har helt rätt när han säger att mode med stort M måste sträva efter konstnärlig höjd och yppersta kvalitet. Risken är annars stor att mode helt och hållet förvandlas till konsumtion. Enligt mig har mode och konsumtion alltid gått lite hand i hand men när designermodet kopieras av budgetkedjorna och det inte längre handlar om material, kvalite och konst så blir det bara komsumtion. När jag tänker på mode som konsumtion så far mina tankar direkt till tidningar som Sofis mode, Glamour och Solo eller bloggar som Elin Kling och Kenza. Kolla in Björks krönika och ge er in i debatten!

Björks krönika: http://rodeo.net/blog/2010/06/faran-i-att-sluta-sikta-mot-stjarnorna/

Jag tycker ni ska kolla in vad jag skrev om budgetmode VS designermode i början av maj här; http://karhin.blogg.se/2010/may/vad-jag-tycker-om-kopiering-och-framtidens-ly.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0